Oppfinnelsen er over 100 år gammel: Mr. Zeppelin gjorde patent på luftskipet for bulktransport eller alternativt for å transportere personer. Til tross for mange tilbakeslag i fortiden, ble det i 1993 satt opp et selskap som skulle gi nytt liv til utviklingen av Zeppelin, og det med suksess!
Zeppelin NT, det største luftskipet i verden
Firmaet i Tyskland utvikler, produserer og markedsfører Zeppelin NT (NT står for «New Technology»). Dette luftskipet er ikke bare det største i verden, men også det eneste luftskipet som har blitt godkjent for kommersiell transport av passasjerer. Luftskipet er 75 meter langt, og det kan transportere 15 passasjerer for kommersielle formål.
Zeppelin NT har en stiv indre struktur. I denne ballongen med bare et kammer ble det tidligere brukt en metallramme, men den nåværende kombinasjonen av materialer er karbonfiber, forsterket plast og aluminium. Stasjonen, halen og hytta er montert direkte på den bærende strukturen. Dette bidrar til maksimal sikkerhet, komfort og ytelse.
Parkering av Zeppelin NT ved å bruke Libra-fjernkontrollen
En Zeppelin må være trygg på alle måter: risikoer ved feil ville være enorme. På grunn av dette må luftskipet oppfylle de strenge sikkerhetskravene. Hjertet av luftskipet er teknologien i det.
Det er ikke tilfeldig at produsenten valgte vår Libra radiofjernkontroll i kombinasjon med Aquila-mottakeren for Zeppelin NT. Med det duplekse systemet er det ikke bare mulig å sende kommandoer til mottakeren, men operatøren mottar også rapporter på sin skjerm. I dette tilfellet blir de analoge verdiene som temperatur, trykk og helling sendt tilbake, men også varsler som kommuniseres via de digitale inngangene.
Den pålitelige trådløse fjernkontrollen med en responstid på mindre enn 0,1 sekund er virkelig en “spesialist” når det gjelder kommunikasjon.
Fjernkontrollen brukes for oppstigning og nedstigning av kabinen som henger på den nedre delen av luftskipet når det har blitt festet til støttestangen. Nesekjeglen er festet til bakkekjøretøyet, og deretter beveger Zeppelin seg som et flagg i vinden. Driftsteamet kan styre luftskipet fra bakken, og dermed motta gjeldende data på displayet.